Agregátor zdrojů

Studenti poměřili síly ve šplhu na laně

Tělocvična Hynaisova se opět po roce stala dějištěm Přeboru Univerzity Palackého ve šplhu na laně. Dvacátého ročníku sportovní události, kterou pořádá katedra sportu Fakulty tělesné kultury UP, se zúčastnilo šest desítek žen a přes osmdesát mužů nejen z univerzity, ale i olomouckých středních škol. Nejúspěšnějším účastníkem se stal Aleš Březina, který vyhrál v obou mužských kategoriích.

Student tělesné výchovy a výchovy ke zdraví zdolal 4,5metrové lano za 3,79 sekundy, do výšky 8 metrů pak na druhý pokus vyšplhal v čase 8,76 sekundy. V obou případech byl rychlejší než vloni, kdy obsadil druhé, respektive třetí místo. „Musím říci, že jsem si myslel, že to bude horší, od loňska jsem totiž nabral dvě až tři kila. Navíc tu byl konkurent Honza Rolenc, který vyhrál vloni, a silní byli i prváci, kteří měli dobré časy. Měl jsem co dělat, abych je předehnal. Ale je fakt, že jsem na přebor poslední tři týdny trénoval, to určitě udělalo své,“ uvedl dvojnásobný vítěz.

Dvakrát na stupně vítězů vystoupal také Jan Kohoutek ze Střední průmyslové školy strojnické Olomouc, a to jako druhý na „čtyřce“ a třetí na „osmičce“. Druhé místo na 8metrovém laně obsadil zmíněný loňský vítěz Jan Rolenc.

Ženy závodily pouze na 4,5metrovém laně. Ve šplhu volnou technikou vyhrála Amálie Drahotuská z Gymnázia Olomouc-Hejčín s časem 4,28 sekundy, za ní se umístila studentka tělesné výchovy a biologie Tereza Wittassková, která dohmátla za 4,94 sekundy. „Vůbec nejsem zvyklá šplhat na laně, vlastně naposledy jsem šplhala na základce, ale na tyči. S nějakým umístěním, natož s druhým místem, jsem vůbec nepočítala, takže mám radost. Určitě to půjdu oslavit,“ komentovala studentka FTK, která se věnuje atletice.

Pouze čtyři účastnice se pak zapojily do závodu ve šplhu ze sedu bez přírazu, v němž se opět umístila, tentokrát však na třetím místě, gymnazistka Amálie Drahotuská. Nejrychlejší byla studentka tělesné výchovy a biologie Tina Valeriánová s časem 12,39 sekundy.

Vítězky a vítězové obdrželi medaile, diplomy a drobné pozornosti, Soňa Formánková a Jiří Buben z pořádající katedry sportu předávali také symbolické poukazy na finanční cenu děkana FTK UP.

„Dvacátý ročník přeboru ve šplhu se povedl, jsem moc spokojený. Oproti loňsku se zvedla úroveň, ženy i muži na prvních místech předvedli pěkné výkony, zhruba o sekundu lepší, na druhou stranu se zmenšil počet těch, kteří nevyšplhali. Tradičně skvělá byla atmosféra, účastníci se navzájem podporovali, i když to někomu zrovna nešlo. Také mě těší, že se závod dostává více do povědomí v Olomouci a že se účastní i závodníci ze středních škol. Open závod bychom příště chtěli udělat větší,“ shrnul Jiří Buben.

Kromě samotného měření sil na lanech došlo v tělocvičně Hynaisova i na připomínku jednoho významného sportovního výročí. Před sto lety získal Bedřich Šupčík v Paříži první československou olympijskou medaili – a to právě ve šplhu na laně. U příležitosti tohoto výročí bude šplh zařazen do programu letošních Českých akademických her, které se konají na konci června v Liberci.

Přehled vítězů Přeboru UP ve šplhu na laně 2024:

ženy 4,5 m volná technika

1. Amálie Drahotuská, Gymnázium Olomouc-Hejčín – 4,28

2. Tereza Wittassková, FTK – 4,94

3. Zuzana Jonášová, FTK – 5,38

+ cena děkana:

Daniela Jozlová, FTK – 5,89

ženy 4,5 m ze sedu

1. Tina Valeriánová, FTK – 12,39

2. Tereza Kräuterová, FTK – 13,26

3. Amálie Drahotuská, Olomouc-Hejčín – 13,40

muži 4,5 m

1. Aleš Březina, FTK – 3,79

2. Jan Kohoutek, SPŠ strojnická Olomouc – 3,87

3. Josef Losse, Olomouc-Hejčín – 4,41

+ cena děkana:

Benjamin Jakob, FTK – 4,65

Mikeš Cahel, FTK – 4,98

Jan Ševčík, FTK – 5,09

muži 8 m

1. Aleš Březina, FTK – 8,76

2. Jan Rolenc, FTK – 9,66

3. Jan Kohoutek, SPŠ strojnická Olomouc – 11,83

Studenti poměřili síly ve šplhu na laně

Tělocvična Hynaisova se opět po roce stala dějištěm Přeboru Univerzity Palackého ve šplhu na laně. Dvacátého ročníku sportovní události, kterou pořádá katedra sportu Fakulty tělesné kultury UP, se zúčastnilo šest desítek žen a přes osmdesát mužů nejen z univerzity, ale i olomouckých středních škol. Nejúspěšnějším účastníkem se stal Aleš Březina, který vyhrál v obou mužských kategoriích.

Student tělesné výchovy a výchovy ke zdraví zdolal 4,5metrové lano za 3,79 sekundy, do výšky 8 metrů pak na druhý pokus vyšplhal v čase 8,76 sekundy. V obou případech byl rychlejší než vloni, kdy obsadil druhé, respektive třetí místo. „Musím říci, že jsem si myslel, že to bude horší, od loňska jsem totiž nabral dvě až tři kila. Navíc tu byl konkurent Honza Rolenc, který vyhrál vloni, a silní byli i prváci, kteří měli dobré časy. Měl jsem co dělat, abych je předehnal. Ale je fakt, že jsem na přebor poslední tři týdny trénoval, to určitě udělalo své,“ uvedl dvojnásobný vítěz.

Dvakrát na stupně vítězů vystoupal také Jan Kohoutek ze Střední průmyslové školy strojnické Olomouc, a to jako druhý na „čtyřce“ a třetí na „osmičce“. Druhé místo na 8metrovém laně obsadil zmíněný loňský vítěz Jan Rolenc.

Ženy závodily pouze na 4,5metrovém laně. Ve šplhu volnou technikou vyhrála Amálie Drahotuská z Gymnázia Olomouc-Hejčín s časem 4,28 sekundy, za ní se umístila studentka tělesné výchovy a biologie Tereza Wittassková, která dohmátla za 4,94 sekundy. „Vůbec nejsem zvyklá šplhat na laně, vlastně naposledy jsem šplhala na základce, ale na tyči. S nějakým umístěním, natož s druhým místem, jsem vůbec nepočítala, takže mám radost. Určitě to půjdu oslavit,“ komentovala studentka FTK, která se věnuje atletice.

Pouze čtyři účastnice se pak zapojily do závodu ve šplhu ze sedu bez přírazu, v němž se opět umístila, tentokrát však na třetím místě, gymnazistka Amálie Drahotuská. Nejrychlejší byla studentka tělesné výchovy a biologie Tina Valeriánová s časem 12,39 sekundy.

Vítězky a vítězové obdrželi medaile, diplomy a drobné pozornosti, Soňa Formánková a Jiří Buben z pořádající katedry sportu předávali také symbolické poukazy na finanční cenu děkana FTK UP.

„Dvacátý ročník přeboru ve šplhu se povedl, jsem moc spokojený. Oproti loňsku se zvedla úroveň, ženy i muži na prvních místech předvedli pěkné výkony, zhruba o sekundu lepší, na druhou stranu se zmenšil počet těch, kteří nevyšplhali. Tradičně skvělá byla atmosféra, účastníci se navzájem podporovali, i když to někomu zrovna nešlo. Také mě těší, že se závod dostává více do povědomí v Olomouci a že se účastní i závodníci ze středních škol. Open závod bychom příště chtěli udělat větší,“ shrnul Jiří Buben.

Kromě samotného měření sil na lanech došlo v tělocvičně Hynaisova i na připomínku jednoho významného sportovního výročí. Před sto lety získal Bedřich Šupčík v Paříži první československou olympijskou medaili – a to právě ve šplhu na laně. U příležitosti tohoto výročí bude šplh zařazen do programu letošních Českých akademických her, které se konají na konci června v Liberci.

Přehled vítězů Přeboru UP ve šplhu na laně 2024:

ženy 4,5 m volná technika

1. Amálie Drahotuská, Gymnázium Olomouc-Hejčín – 4,28

2. Tereza Wittassková, FTK – 4,94

3. Zuzana Jonášová, FTK – 5,38

+ cena děkana:

Daniela Jozlová, FTK – 5,89

ženy 4,5 m ze sedu

1. Tina Valeriánová, FTK – 12,39

2. Tereza Kräuterová, FTK – 13,26

3. Amálie Drahotuská, Olomouc-Hejčín – 13,40

muži 4,5 m

1. Aleš Březina, FTK – 3,79

2. Jan Kohoutek, SPŠ strojnická Olomouc – 3,87

3. Josef Losse, Olomouc-Hejčín – 4,41

+ cena děkana:

Benjamin Jakob, FTK – 4,65

Mikeš Cahel, FTK – 4,98

Jan Ševčík, FTK – 5,09

muži 8 m

1. Aleš Březina, FTK – 8,76

2. Jan Rolenc, FTK – 9,66

3. Jan Kohoutek, SPŠ strojnická Olomouc – 11,83

Kategorie: Novinky z PřF a UP

Díky filozofické fakultě se vybraní žáci a žákyně ocitli v roli historiků a historiček

Studující katedry historie Filozofické fakulty Univerzity Palackého opět připravili dějepisný zážitkový workshop. V rámci badatelské výuky se společně s žáky a žákyněmi ZŠ Svatoplukova věnovali životnímu příběhu Macha z Hnojic.

Studující a vyučující katedry historie FF UP navštěvují s výukovými programy vybrané základní školy pravidelně, a to v rámci kurzu Trendy v moderní výuce dějepisu. Před několika dny tým budoucích učitelek a učitelů dějepisu z katedry historie FF UP vymyslel pro žáky a žákyně olomoucké ZŠ Svatoplukova zážitkový workshop, zaměřený na životní příběh Macha z Hnojic, který žil v první třetině 15. století. Několikrát během svého života utíkal před vojáky a z vypalovaných měst zachraňoval své dvě vlastnoručně psané knihy. V rámci workshopu žáci pátrali po jeho osudech, zaznamenávali do mapy jeho putování mezi Prostějovem, Litovlí a Šternberkem a nakonec vytvářeli i jeho profil na sociálních sítích a přemýšleli, proč mu knihy byly tak drahé.

„Neboť jak napsala nedávno zesnulá profesorka Libuše Hrabová, díky jejímuž výzkumu rukopisů osudy Macha známe: ‚Kdo jiný než ten, jemuž je psaní a překládání smyslem života, by na útěku z dobývaného města vzal s sebou knihy‘,“ uvedla Radmila Prchal Pavlíčková z katedry historie FF UP, která uvedenou skupinu studujících katedry historie vede. Podle ní odvedli posluchačky a posluchači učitelství dějepisu skvělou práci, a to jak při přípravě workshopu, tak při realizaci se čtyřmi různými třídami základní školy.

„S kolegyní Michaelou Antonín Malaníkovou nás to s nimi i s žáky vybrané školy moc bavilo. Ráda bych poděkovala i ZŠ Svatoplukova, která nás v rámci projektu Den s knihou pozvala,“ dodala.

Badatelská výuka spočívá mimo jiné v tom, že v centru práce stojí nějaká klíčová badatelská otázka, na kterou žáci hledají prostřednictvím své práce se zdroji odpověď. Zážitkové workshopy jsou tak připraveny jako aktivní práce žáků s historickými prameny a různými typy zdrojů. Přímo a intenzivně jsou tak zapojeni do práce, sami svou vlastní činností získávají nové poznání, pracují vlastně jako historikové a historičky, byť s didaktizovanými, tedy pro práci žáků upravenými, prameny. Kladou si výzkumné otázky, na něž hledají odpovědi prostřednictvím kritické práce s prameny.

Díky filozofické fakultě se vybraní žáci a žákyně ocitli v roli historiků a historiček

Studující katedry historie Filozofické fakulty Univerzity Palackého opět připravili dějepisný zážitkový workshop. V rámci badatelské výuky se společně s žáky a žákyněmi ZŠ Svatoplukova věnovali životnímu příběhu Macha z Hnojic.

Studující a vyučující katedry historie FF UP navštěvují s výukovými programy vybrané základní školy pravidelně, a to v rámci kurzu Trendy v moderní výuce dějepisu. Před několika dny tým budoucích učitelek a učitelů dějepisu z katedry historie FF UP vymyslel pro žáky a žákyně olomoucké ZŠ Svatoplukova zážitkový workshop, zaměřený na životní příběh Macha z Hnojic, který žil v první třetině 15. století. Několikrát během svého života utíkal před vojáky a z vypalovaných měst zachraňoval své dvě vlastnoručně psané knihy. V rámci workshopu žáci pátrali po jeho osudech, zaznamenávali do mapy jeho putování mezi Prostějovem, Litovlí a Šternberkem a nakonec vytvářeli i jeho profil na sociálních sítích a přemýšleli, proč mu knihy byly tak drahé.

„Neboť jak napsala nedávno zesnulá profesorka Libuše Hrabová, díky jejímuž výzkumu rukopisů osudy Macha známe: ‚Kdo jiný než ten, jemuž je psaní a překládání smyslem života, by na útěku z dobývaného města vzal s sebou knihy‘,“ uvedla Radmila Prchal Pavlíčková z katedry historie FF UP, která uvedenou skupinu studujících katedry historie vede. Podle ní odvedli posluchačky a posluchači učitelství dějepisu skvělou práci, a to jak při přípravě workshopu, tak při realizaci se čtyřmi různými třídami základní školy.

„S kolegyní Michaelou Antonín Malaníkovou nás to s nimi i s žáky vybrané školy moc bavilo. Ráda bych poděkovala i ZŠ Svatoplukova, která nás v rámci projektu Den s knihou pozvala,“ dodala.

Badatelská výuka spočívá mimo jiné v tom, že v centru práce stojí nějaká klíčová badatelská otázka, na kterou žáci hledají prostřednictvím své práce se zdroji odpověď. Zážitkové workshopy jsou tak připraveny jako aktivní práce žáků s historickými prameny a různými typy zdrojů. Přímo a intenzivně jsou tak zapojeni do práce, sami svou vlastní činností získávají nové poznání, pracují vlastně jako historikové a historičky, byť s didaktizovanými, tedy pro práci žáků upravenými, prameny. Kladou si výzkumné otázky, na něž hledají odpovědi prostřednictvím kritické práce s prameny.

Kategorie: Novinky z PřF a UP

The beauty of particle physics on 64 canvases. You can admire the exhibition for one more month at FZU

News: Institute of Physics - 11 hodin 43 min zpět
Visitors to the exhibition of works created during the inaugural January workshop of the BeInspired project for lower and upper secondary school students, which aims to bridge the worlds of science and art, will find themselves in an artistic world inspired by elementary particle physics. The opening of the exhibition took place in the SOLID building on Thursday 14 March and proves that bringing together scientists, physics teachers and students helps to better understand the field, as well as to uncover the often hidden visual beauty of physics.
Kategorie: News from FZU

Thirty students have temporarily turned into astrophysicists

News: Institute of Physics - 11 hodin 43 min zpět
On Friday, March 8, scientists from the Institute of Physics explained the secrets of cosmic rays and how to measure them at the Pierre Auger Observatory in Argentina to nearly thirty high school students.
Kategorie: News from FZU

Univerzita připravila doporučení k využívání generativních modelů AI

V době rychlého technologického rozvoje a stále se rozšiřujících možností umělé inteligence (AI) je nezbytné, aby Univerzita Palackého v Olomouci (UP) stála v čele inovací a zároveň zachovávala etické normy a integritu. Tento dokument reflektuje snahu vyvážit potenciál AI ke zlepšení výuky, výzkumu a administrativních procesů s potřebou ochrany osobních údajů, intelektuálního vlastnictví a akademické cti.

Následující doporučení by mělo sloužit jako průvodce pro všechny členy akademické obce UP a přispět k rozvoji bezpečného, transparentního a inovativního prostředí, ve kterém může AI podporovat naše akademické cíle a poslání.

Tento text by měl být chápán jako živý, tzn. bude pravidelně aktualizován tak, aby odrážel nejnovější vývoj v oblasti AI a zajišťoval, že naše praxe zůstane v souladu s nejnovějšími poznatky a nejlepšími postupy. Text je v souladu se závěry Pedagogické komise UP pro používání AI ve výuce.

Veškeré systémy AI (generativní či jiné) na UP je třeba využívat tak, aby byly dodrženy etické principy UP definované Etickým kodexem zaměstnanců a studentů UP, a to následovně:

a) Umělou inteligenci je třeba používat smysluplně a zodpovědně – tak, aby nám sloužila jako nástroj, pomocí kterého budeme zlepšovat naše znalosti a dovednosti či zefektivňovat pedagogickou a vědeckovýzkumnou činnost na UP. To znamená využití AI jako studijního, manažerského a administrativního a edičního nástroje, nikoliv jako plná náhrada tvůrčí činnosti. Nedoporučuje se tedy používat nástroje generativní AI k formulaci vlastního textu, tj. údajného vlastního tvrzení autora, či jeho závěrů, argumentů apod.

b) AI nesmí být zneužívána k plagiování. V odborných textech a další tvůrčí činnosti včetně uměleckých výstupů je využití generativní AI nutné deklarovat.

c) Pracovníci ani studenti se nesmí vydávat za autory textů ani dalších tvůrčích výstupů vygenerovaných s pomocí AI.

d) AI nesmí být zneužívána k úmyslnému zkreslování výsledků vědy a výzkumu (např. účelová modifikace a falzifikace dat).

e) AI nesmí být zneužívána k tvorbě a šíření nepravdivých informací.

f) Veškeré výstupy generované AI je třeba ověřit.

g) Odpovědnost nese vždy člověk, který AI tímto způsobem zneužije.

Při využívání AI je třeba zodpovědně nakládat s osobními údaji a dalšími citlivými informacemi (například i potenciálního intelektuálního vlastnictví UP), které se do systémů AI vkládají. Je třeba si uvědomit, že taková data jsou zpravidla zpřístupňována třetí osobě a že nad nimi jejich držitel ztrácí kontrolu. Je tedy důležité zabezpečit, aby nedocházelo k narušení soukromí, únikům citlivých informací mimo organizaci, diskriminaci atd.

Zároveň je také nutné pamatovat na problém týkající se možného úniku duševního vlastnictví a ochraně práva třetích stran. To se týká např. patentů, výzkumných datasetů, projektových záměrů, ale také například jazykových / cizojazyčných překladů materiálů obsahujících citlivé údaje zmíněné výše. V případě, že s daty vyžadujícími zvláštní ochranu chceme uvnitř systémů umělé inteligence pracovat, je třeba využívat specifické licence, které zajišťují, aby data vkládaná do systémů neunikla mimo danou organizaci/instituci.

Využívání systémů umělé inteligence v oblasti výzkumu a výuky vyžaduje odpovědný přístup. Především je nutné vzít do úvahy možné etické, bezpečnostní a právní otázky spojené s vytvářením a šířením generovaného obsahu. Takové systémy mohou vytvářet přesvědčivý, ale potenciálně nepravdivý nebo zkreslený obsah, což může mít vliv na integritu výzkumných výsledků a vzdělávacích materiálů. Rovněž existuje nebezpečí zneužití technologie k vytváření dezinformací nebo manipulativního obsahu.

Proto je zásadní integrovat etické normy a pravidla do všech fází výzkumného a výukového procesu, a tím zajistit, že případná aplikace AI bude transparentní, odůvodněná a v souladu s etickými zásadami a normami UP.

Při využívání nových (především generativních) forem AI je třeba počítat s tím, že tyto nástroje dosud chybují a mohou poskytovat informace, které jsou nepravdivé či zkreslené. Proto je třeba výstupy umělé inteligence vždy ověřit. Kvalita výstupů generovaných AI velmi závisí na tom, jakým způsobem pedagogové/studenti zadávají do těchto systémů svá zadání (požadavky, příkazy) – tzv. prompty. Ve výukovém procesu je třeba oddělit situace, kdy je využití umělé inteligence efektivní a výhodné, od situací, ve kterých je využívání umělé inteligence málo efektivní či přímo nežádoucí (např. při testování faktických znalostí a dovedností studentů). Stejně tak je třeba v rámci výukových aktivit volit vhodné a efektivní pedagogické metody, které s nasazením/využíváním umělé inteligence počítají .

AI lze využít v rámci tvorby pomůcek pro ověřování znalostí a dovedností studentů, např. k tvorbě baterií testových otázek či samotných testů různých typů. Opět je však třeba počítat s potenciální chybovostí těchto systémů a lidská kontrola je tedy nezbytná. Generativní AI tak může být využita např. k autotestování, generování testových otázek ke konkrétnímu výukovému materiálu, ale také např. pro analýzu studentských prací na různých úrovních (např. na základě kritérií definovaných pedagogem).

Při vedení závěrečných prací je třeba počítat s tím, že někteří studenti mohou pokročilé nástroje umělé inteligence při tvorbě prací aktivně používat. Využití AI v rámci těchto typů prací však musí být v souladu s principy definovanými v tomto doporučení. Odhalení, zdali studenti používají při psaní závěrečné práce nástroje umělé inteligence, je obtížné.

Je tedy nutné v oborech, které si to žádají, přikročit postupně ke změně ověření autorství závěrečné práce. To mohou být například průběžné konzultace zaměřující se na kontrolu textu či ověření znalostí studenta o tématu závěrečné práce při její obhajobě.

Zároveň je třeba upozornit, že každý z nás má zásadně právo na to, aby nebyl předmětem rozhodnutí, jenž se jej významně dotýká, které by bylo založeno výhradně na automatizovaném zpracování. Rozhodne-li se tedy pedagog k nějaké formě využití AI při hodnocení aktivit studentů (např. hodnocení písemné práce), vždy je zapotřebí, aby šlo o hodnocení samotného pedagoga, nikoli o hodnocení učiněné výlučně prostřednictvím AI.

Generativní AI (a další nástroje využívající prvky AI) lze využít jako pomocné nástroje ke zlepšení kvality textu, zejména po stránce stylistické, nikoliv tvůrčí (například formulace závěrů, argumentace v diskuzi založených na výsledcích vědeckého bádání apod.). Pokud je generativní umělá inteligence použita tak, že přímo ovlivňuje obsahovou stránku textu (schémata, grafické abstrakty, flowcharty ale také výstavba textu), měla by být tato skutečnost vždy uvedena. Pokud je generativní umělá inteligence použita k úpravě formy textu, není nutné její využití uvádět (podobně, jako když se neuvádí např. využití automatických kontrol pravopisu či využití referenčních citačních systémů).

doc. Mgr. Lucie Plíhalová, Ph.D.
(garant, Prorektorka pro vědu a výzkum)

prof. Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D.
(za Komisi pro AI RUP UP)

Příklady odkazování:

  • Při tvorbě tohoto textu byl využit systém Perplexity, a to pro pomoc při sestavení referenčního seznamu odborných zdrojů k danému tématu.
  • Při tvorbě tohoto textu byl využit nástroj ChatGPT (GPT4), a to pro tvorbu kapitoly 1-2.

    Další informace o generativní umělé inteligenci naleznete na našem webu www.ai.upol.cz.

Univerzita připravila doporučení k využívání generativních modelů AI

Novinky: Univerzita - Aktuality PřF UP - 12 hodin 16 min zpět

V době rychlého technologického rozvoje a stále se rozšiřujících možností umělé inteligence (AI) je nezbytné, aby Univerzita Palackého v Olomouci (UP) stála v čele inovací a zároveň zachovávala etické normy a integritu. Tento dokument reflektuje snahu vyvážit potenciál AI ke zlepšení výuky, výzkumu a administrativních procesů s potřebou ochrany osobních údajů, intelektuálního vlastnictví a akademické cti.

Následující doporučení by mělo sloužit jako průvodce pro všechny členy akademické obce UP a přispět k rozvoji bezpečného, transparentního a inovativního prostředí, ve kterém může AI podporovat naše akademické cíle a poslání.

Tento text by měl být chápán jako živý, tzn. bude pravidelně aktualizován tak, aby odrážel nejnovější vývoj v oblasti AI a zajišťoval, že naše praxe zůstane v souladu s nejnovějšími poznatky a nejlepšími postupy. Text je v souladu se závěry Pedagogické komise UP pro používání AI ve výuce.

Veškeré systémy AI (generativní či jiné) na UP je třeba využívat tak, aby byly dodrženy etické principy UP definované Etickým kodexem zaměstnanců a studentů UP, a to následovně:

a) Umělou inteligenci je třeba používat smysluplně a zodpovědně – tak, aby nám sloužila jako nástroj, pomocí kterého budeme zlepšovat naše znalosti a dovednosti či zefektivňovat pedagogickou a vědeckovýzkumnou činnost na UP. To znamená využití AI jako studijního, manažerského a administrativního a edičního nástroje, nikoliv jako plná náhrada tvůrčí činnosti. Nedoporučuje se tedy používat nástroje generativní AI k formulaci vlastního textu, tj. údajného vlastního tvrzení autora, či jeho závěrů, argumentů apod.

b) AI nesmí být zneužívána k plagiování. V odborných textech a další tvůrčí činnosti včetně uměleckých výstupů je využití generativní AI nutné deklarovat.

c) Pracovníci ani studenti se nesmí vydávat za autory textů ani dalších tvůrčích výstupů vygenerovaných s pomocí AI.

d) AI nesmí být zneužívána k úmyslnému zkreslování výsledků vědy a výzkumu (např. účelová modifikace a falzifikace dat).

e) AI nesmí být zneužívána k tvorbě a šíření nepravdivých informací.

f) Veškeré výstupy generované AI je třeba ověřit.

g) Odpovědnost nese vždy člověk, který AI tímto způsobem zneužije.

Při využívání AI je třeba zodpovědně nakládat s osobními údaji a dalšími citlivými informacemi (například i potenciálního intelektuálního vlastnictví UP), které se do systémů AI vkládají. Je třeba si uvědomit, že taková data jsou zpravidla zpřístupňována třetí osobě a že nad nimi jejich držitel ztrácí kontrolu. Je tedy důležité zabezpečit, aby nedocházelo k narušení soukromí, únikům citlivých informací mimo organizaci, diskriminaci atd.

Zároveň je také nutné pamatovat na problém týkající se možného úniku duševního vlastnictví a ochraně práva třetích stran. To se týká např. patentů, výzkumných datasetů, projektových záměrů, ale také například jazykových / cizojazyčných překladů materiálů obsahujících citlivé údaje zmíněné výše. V případě, že s daty vyžadujícími zvláštní ochranu chceme uvnitř systémů umělé inteligence pracovat, je třeba využívat specifické licence, které zajišťují, aby data vkládaná do systémů neunikla mimo danou organizaci/instituci.

Využívání systémů umělé inteligence v oblasti výzkumu a výuky vyžaduje odpovědný přístup. Především je nutné vzít do úvahy možné etické, bezpečnostní a právní otázky spojené s vytvářením a šířením generovaného obsahu. Takové systémy mohou vytvářet přesvědčivý, ale potenciálně nepravdivý nebo zkreslený obsah, což může mít vliv na integritu výzkumných výsledků a vzdělávacích materiálů. Rovněž existuje nebezpečí zneužití technologie k vytváření dezinformací nebo manipulativního obsahu.

Proto je zásadní integrovat etické normy a pravidla do všech fází výzkumného a výukového procesu, a tím zajistit, že případná aplikace AI bude transparentní, odůvodněná a v souladu s etickými zásadami a normami UP.

Při využívání nových (především generativních) forem AI je třeba počítat s tím, že tyto nástroje dosud chybují a mohou poskytovat informace, které jsou nepravdivé či zkreslené. Proto je třeba výstupy umělé inteligence vždy ověřit. Kvalita výstupů generovaných AI velmi závisí na tom, jakým způsobem pedagogové/studenti zadávají do těchto systémů svá zadání (požadavky, příkazy) – tzv. prompty. Ve výukovém procesu je třeba oddělit situace, kdy je využití umělé inteligence efektivní a výhodné, od situací, ve kterých je využívání umělé inteligence málo efektivní či přímo nežádoucí (např. při testování faktických znalostí a dovedností studentů). Stejně tak je třeba v rámci výukových aktivit volit vhodné a efektivní pedagogické metody, které s nasazením/využíváním umělé inteligence počítají .

AI lze využít v rámci tvorby pomůcek pro ověřování znalostí a dovedností studentů, např. k tvorbě baterií testových otázek či samotných testů různých typů. Opět je však třeba počítat s potenciální chybovostí těchto systémů a lidská kontrola je tedy nezbytná. Generativní AI tak může být využita např. k autotestování, generování testových otázek ke konkrétnímu výukovému materiálu, ale také např. pro analýzu studentských prací na různých úrovních (např. na základě kritérií definovaných pedagogem).

Při vedení závěrečných prací je třeba počítat s tím, že někteří studenti mohou pokročilé nástroje umělé inteligence při tvorbě prací aktivně používat. Využití AI v rámci těchto typů prací však musí být v souladu s principy definovanými v tomto doporučení. Odhalení, zdali studenti používají při psaní závěrečné práce nástroje umělé inteligence, je obtížné.

Je tedy nutné v oborech, které si to žádají, přikročit postupně ke změně ověření autorství závěrečné práce. To mohou být například průběžné konzultace zaměřující se na kontrolu textu či ověření znalostí studenta o tématu závěrečné práce při její obhajobě.

Zároveň je třeba upozornit, že každý z nás má zásadně právo na to, aby nebyl předmětem rozhodnutí, jenž se jej významně dotýká, které by bylo založeno výhradně na automatizovaném zpracování. Rozhodne-li se tedy pedagog k nějaké formě využití AI při hodnocení aktivit studentů (např. hodnocení písemné práce), vždy je zapotřebí, aby šlo o hodnocení samotného pedagoga, nikoli o hodnocení učiněné výlučně prostřednictvím AI.

Generativní AI (a další nástroje využívající prvky AI) lze využít jako pomocné nástroje ke zlepšení kvality textu, zejména po stránce stylistické, nikoliv tvůrčí (například formulace závěrů, argumentace v diskuzi založených na výsledcích vědeckého bádání apod.). Pokud je generativní umělá inteligence použita tak, že přímo ovlivňuje obsahovou stránku textu (schémata, grafické abstrakty, flowcharty ale také výstavba textu), měla by být tato skutečnost vždy uvedena. Pokud je generativní umělá inteligence použita k úpravě formy textu, není nutné její využití uvádět (podobně, jako když se neuvádí např. využití automatických kontrol pravopisu či využití referenčních citačních systémů).

doc. Mgr. Lucie Plíhalová, Ph.D.
(garant, Prorektorka pro vědu a výzkum)

prof. Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D.
(za Komisi pro AI RUP UP)

Příklady odkazování:

  • Při tvorbě tohoto textu byl využit systém Perplexity, a to pro pomoc při sestavení referenčního seznamu odborných zdrojů k danému tématu.
  • Při tvorbě tohoto textu byl využit nástroj ChatGPT (GPT4), a to pro tvorbu kapitoly 1-2.

    Další informace o generativní umělé inteligenci naleznete na našem webu www.ai.upol.cz.
Kategorie: Novinky z PřF a UP

Lékařská fakulta hostila hodnotitele ze Světové federace pro lékařské vzdělávání

Národní akreditační úřad pro vysoké školství (NAÚ) usiluje o udělení akreditace Světové federace pro lékařské vzdělávání (WFME), díky které by mladí čeští lékaři získali snazší přístup na pracovní trh v USA. Náročným externím hodnocením jako zástupce tuzemských lékařských fakult prošla Lékařská fakulta UP.

Čtyřčlenná komise z WFME po tři dny sledovala práci akreditační komise z NAÚ přímo v prostorách fakulty. Hodnotitele zajímalo, zda výuka Všeobecného lékařství a General Medicine na LF UP probíhá podle schváleného akreditačního spisu a také dle standardů federace, v průběhu procesu byli k jednání přizváni nejen zástupci fakulty, ale také vedení Fakultní nemocnice Olomouc v čele s ředitelem Romanem Havlíkem.

„Smyslem tohoto hodnocení bylo ukázat komisi WFME, jak NAÚ provádí akreditaci lékařských fakult a zda je taková podoba hodnocení v souladu s požadavky federace. Snaha NAÚ o získání akreditace této federace souvisí s tím, že po roce 2025 budou moci vyrovnávací zkoušky pro vstup na pracovní trh v USA vykonat pouze lékaři, kteří medicínu vystudovali na fakultách akreditovaných agenturou uznanou ze strany WFME,“ přiblížil proděkan LF UP pro zahraniční vztahy a General Medicine Milan Raška.

„My jsme se jako zástupci českých lékařských fakult k uskutečnění hodnocení nabídli, protože už dříve jsme jednu mezinárodní akreditaci (AMSE – The Association of Medical Schools in Europe, psali jsme zde) podle pravidel WFME úspěšně získali. A myslím, že bychom to měli zvládnout i nyní,“ dodal proděkan.

Oficiální zpráva z návštěvy hodnotitelů na LF UP bude známa až později, vedení fakulty však stručné výsledky mohlo vyslechnout během závěrečného jednání. „Bylo potvrzeno, že fakulta obstojí i v celosvětovém měřítku. Zazněly samozřejmě také nějaké náměty pro další zlepšování, těmi se budeme zabývat, ať už je to otázka výukových zdrojů nebo vybalancování teoretických, preklinických a klinických oborů. Nicméně cítím to tak, že komise potvrdila vysokou kvalitu výuky Všeobecného lékařství a v podstatě celé naší fakulty, a to je něco, co nás velmi těší. Děkuji všem, kteří se podíleli na přípravě podkladů a realizaci tohoto akreditačního řízení,“ shrnul děkan Milan Kolář.

Lékařská fakulta hostila hodnotitele ze Světové federace pro lékařské vzdělávání

Novinky: Univerzita - Aktuality PřF UP - St, 27/03/2024 - 15:00

Národní akreditační úřad pro vysoké školství (NAÚ) usiluje o udělení akreditace Světové federace pro lékařské vzdělávání (WFME), díky které by mladí čeští lékaři získali snazší přístup na pracovní trh v USA. Náročným externím hodnocením jako zástupce tuzemských lékařských fakult prošla Lékařská fakulta UP.

Čtyřčlenná komise z WFME po tři dny sledovala práci akreditační komise z NAÚ přímo v prostorách fakulty. Hodnotitele zajímalo, zda výuka Všeobecného lékařství a General Medicine na LF UP probíhá podle schváleného akreditačního spisu a také dle standardů federace, v průběhu procesu byli k jednání přizváni nejen zástupci fakulty, ale také vedení Fakultní nemocnice Olomouc v čele s ředitelem Romanem Havlíkem.

„Smyslem tohoto hodnocení bylo ukázat komisi WFME, jak NAÚ provádí akreditaci lékařských fakult a zda je taková podoba hodnocení v souladu s požadavky federace. Snaha NAÚ o získání akreditace této federace souvisí s tím, že po roce 2025 budou moci vyrovnávací zkoušky pro vstup na pracovní trh v USA vykonat pouze lékaři, kteří medicínu vystudovali na fakultách akreditovaných agenturou uznanou ze strany WFME,“ přiblížil proděkan LF UP pro zahraniční vztahy a General Medicine Milan Raška.

„My jsme se jako zástupci českých lékařských fakult k uskutečnění hodnocení nabídli, protože už dříve jsme jednu mezinárodní akreditaci (AMSE – The Association of Medical Schools in Europe, psali jsme zde) podle pravidel WFME úspěšně získali. A myslím, že bychom to měli zvládnout i nyní,“ dodal proděkan.

Oficiální zpráva z návštěvy hodnotitelů na LF UP bude známa až později, vedení fakulty však stručné výsledky mohlo vyslechnout během závěrečného jednání. „Bylo potvrzeno, že fakulta obstojí i v celosvětovém měřítku. Zazněly samozřejmě také nějaké náměty pro další zlepšování, těmi se budeme zabývat, ať už je to otázka výukových zdrojů nebo vybalancování teoretických, preklinických a klinických oborů. Nicméně cítím to tak, že komise potvrdila vysokou kvalitu výuky Všeobecného lékařství a v podstatě celé naší fakulty, a to je něco, co nás velmi těší. Děkuji všem, kteří se podíleli na přípravě podkladů a realizaci tohoto akreditačního řízení,“ shrnul děkan Milan Kolář.

Kategorie: Novinky z PřF a UP

Etika a kultura krizové komunikace. Teologická fakulta otevírá druhý distanční program

Studijní nabídku Cyrilometodějské teologické fakulty UP obohatil nově schválený navazující magisterský program Etika a kultura krizové komunikace. V distančním formátu nabídne online studijní materiály – přednášky největších kapacit z oboru. Posluchači se mohou během dvou let studia těšit na interaktivní kurzy i online webináře. Přihlášky fakulta přijímá do 30. dubna 2024. 

Ke studiu mohou být přijati uchazeči s bakalářským titulem. Přijímací zkouška se bude skládat z motivačního dopisu a ústního pohovoru. Jde o druhý distanční program, který vedle Teologie online fakulta nabízí.

Hlavní myšlenkou oboru, který reaguje na aktuální požadavky praxe, je připravit absolventa, který bude umět analyzovat a aktivně se podílet na strategiích sdílení informací v průběhu krizí. Naučí se připravit a vést komunikační strategii, poskytovat odborné konzultace a dělat kvalifikovaná rozhodnutí pod tlakem.

„S rostoucím vlivem sociálních sítí, rozšířením kybernetických útoků, dezinformací a konfliktů vzniká ve společnosti naléhavá potřeba znalosti krizových komunikačních strategií. S myšlenkou na tyto kontexty jsme začali připravovat podklady pro akreditaci nového studijního programu,“ uvedl garant programu Jaroslav Franc z katedry komunikace.

Studium bude probíhat v prezenční i kombinované formě. Studenti se v rámci výuky setkají s řadou profesionálů, kteří se na novém studijním programu podílejí – například Krizovou komunikaci a její etické aspekty budou vyučovat Jan Tomandl z České tiskové kanceláře či Jan Kučmáč, specialista na krizovou komunikaci v AMI Communications.

„Program je postavený na myšlence trvale udržitelné komunikace, která se nejlépe osvědčí v komunikaci krizových situací. Je designovaný pro studenty, kteří mají zájem o etické otázky provázející komunikační strategie během krize ve všech jejich fázích,“ doplnil Jaroslav Franc.

Absolventi programu porozumí příčinám společenských, informačních, mezináboženských a interkulturních konfliktů a jimi motivovaného násilí. Budou schopni poučeně posoudit etické aspekty navržených strategií a citlivě je implementovat do praxe s ohledem na vzniklý krizový kontext a sociální dopady řešené situace. Uplatnění najdou v komerční i státní sféře či v neziskových organizacích.

Informace k navazujícímu magisterskému studijnímu programu Etika a kultura krizové komunikace jsou k dispozici na webové stránce www.krizovakomunikace.cz.

Etika a kultura krizové komunikace. Teologická fakulta otevírá druhý distanční program

Novinky: Univerzita - Aktuality PřF UP - St, 27/03/2024 - 12:00

Studijní nabídku Cyrilometodějské teologické fakulty UP obohatil nově schválený navazující magisterský program Etika a kultura krizové komunikace. V distančním formátu nabídne online studijní materiály – přednášky největších kapacit z oboru. Posluchači se mohou během dvou let studia těšit na interaktivní kurzy i online webináře. Přihlášky fakulta přijímá do 30. dubna 2024. 

Ke studiu mohou být přijati uchazeči s bakalářským titulem. Přijímací zkouška se bude skládat z motivačního dopisu a ústního pohovoru. Jde o druhý distanční program, který vedle Teologie online fakulta nabízí.

Hlavní myšlenkou oboru, který reaguje na aktuální požadavky praxe, je připravit absolventa, který bude umět analyzovat a aktivně se podílet na strategiích sdílení informací v průběhu krizí. Naučí se připravit a vést komunikační strategii, poskytovat odborné konzultace a dělat kvalifikovaná rozhodnutí pod tlakem.

„S rostoucím vlivem sociálních sítí, rozšířením kybernetických útoků, dezinformací a konfliktů vzniká ve společnosti naléhavá potřeba znalosti krizových komunikačních strategií. S myšlenkou na tyto kontexty jsme začali připravovat podklady pro akreditaci nového studijního programu,“ uvedl garant programu Jaroslav Franc z katedry komunikace.

Studium bude probíhat v prezenční i kombinované formě. Studenti se v rámci výuky setkají s řadou profesionálů, kteří se na novém studijním programu podílejí – například Krizovou komunikaci a její etické aspekty budou vyučovat Jan Tomandl z České tiskové kanceláře či Jan Kučmáč, specialista na krizovou komunikaci v AMI Communications.

„Program je postavený na myšlence trvale udržitelné komunikace, která se nejlépe osvědčí v komunikaci krizových situací. Je designovaný pro studenty, kteří mají zájem o etické otázky provázející komunikační strategie během krize ve všech jejich fázích,“ doplnil Jaroslav Franc.

Absolventi programu porozumí příčinám společenských, informačních, mezináboženských a interkulturních konfliktů a jimi motivovaného násilí. Budou schopni poučeně posoudit etické aspekty navržených strategií a citlivě je implementovat do praxe s ohledem na vzniklý krizový kontext a sociální dopady řešené situace. Uplatnění najdou v komerční i státní sféře či v neziskových organizacích.

Informace k navazujícímu magisterskému studijnímu programu Etika a kultura krizové komunikace jsou k dispozici na webové stránce www.krizovakomunikace.cz.

Kategorie: Novinky z PřF a UP

CATRIN se účastní evropského projektu na vývoj baterií nové generace

První společné online setkání mají za sebou zástupci řešitelských týmů mezinárodního projektu LESIA: Laser Engineered Surfaces/Interfaces for Advanced Batteries. Čtyřletý projekt z programu Marie Skłodowska-Curie Actions (MSCA) začal oficiálně 1. března a pod vedením Aarhus University se do něj zapojí evropští partneři z Dánska, Německa, Španělska, Itálie či Velké Británie, ale v roli přidružených partnerů také kolegové z Hongkongu nebo Číny. Řešitelem za Univerzitu Palackého je Radek Zbořil z CATRIN.

Cílem projektu je reagovat na jednu z nejvýznamnějších společenských výzev - nalezení nových zelených zdrojů udržitelné energie. Řešitelský tým projektu LESIA se bude věnovat vývoji baterií nové generace, které tuto zelenou energii uloží. Existující bateriové systémy stále trpí nízkou kapacitou ukládané energie, malou mírou recyklovatelnosti a bezpečnostními problémy. Použití nových elektrodových materiálů se proto považuje za nezbytný krok pro vývoj nové generace baterií. LESIA má za úkol vytvořit inovativní přístup k vývoji baterií pomocí laserových a chemických úprav povrchů elektrod. Právě v této oblasti mají výzkumníci z CATRIN bohaté zkušenosti, v praxi ale materiály mohou narážet na různá omezení.

„Naším úkolem bude vyzkoušet možnosti grafenových derivátů pro úpravy elektrod. V minulosti jsme prokázali vysokou účinnost chemicky modifikovaného grafenu v mnoha systémech pro ukládání energie včetně superkondenzátorů, lithiových baterií, ale například i v moderních Li-S bateriích. Chceme ve spolupráci se zahraničními partnery nově kombinovat chemické a fyzikální přístupy pro zlepšení vlastností bateriových systémů. S pomocí řady unikátních instrumentálních technik dostupných na různých pracovištích budeme společně studovat děje na fázovém rozhraní mezi elektrodou a elektrolytem, jejichž pochopení je klíčové pro vývoj baterií nové generace,“ uvedl vědecký ředitel CATRIN-RCPTM Radek Zbořil.

Evropská komise odhaduje, že hodnota bateriového průmyslu může do roku 2025 dosáhnout 250 miliard eur. Do projektu s celkovou finanční podporou 358 800 eur, jenž potrvá do konce února 2028, se proto zapojí jak akademická pracoviště, tak soukromé společnosti. Kromě obou výše zmíněných univerzit se jedná o Technologický institut v Karlsruhe, Univerzitu v Terstu, Španělskou národní výzkumnou radu (CSIC) či společnost CemeCon Scandinavia A/S. Přidruženými partnery, kteří se budou také podílet na výzkumu a výměnách vědců, jsou rovněž Tianjin University, University of Warwick a Hong Kong University of Science and Technology.

CATRIN se účastní evropského projektu na vývoj baterií nové generace

Novinky: Univerzita - Aktuality PřF UP - St, 27/03/2024 - 08:00

První společné online setkání mají za sebou zástupci řešitelských týmů mezinárodního projektu LESIA: Laser Engineered Surfaces/Interfaces for Advanced Batteries. Čtyřletý projekt z programu Marie Skłodowska-Curie Actions (MSCA) začal oficiálně 1. března a pod vedením Aarhus University se do něj zapojí evropští partneři z Dánska, Německa, Španělska, Itálie či Velké Británie, ale v roli přidružených partnerů také kolegové z Hongkongu nebo Číny. Řešitelem za Univerzitu Palackého je Radek Zbořil z CATRIN.

Cílem projektu je reagovat na jednu z nejvýznamnějších společenských výzev - nalezení nových zelených zdrojů udržitelné energie. Řešitelský tým projektu LESIA se bude věnovat vývoji baterií nové generace, které tuto zelenou energii uloží. Existující bateriové systémy stále trpí nízkou kapacitou ukládané energie, malou mírou recyklovatelnosti a bezpečnostními problémy. Použití nových elektrodových materiálů se proto považuje za nezbytný krok pro vývoj nové generace baterií. LESIA má za úkol vytvořit inovativní přístup k vývoji baterií pomocí laserových a chemických úprav povrchů elektrod. Právě v této oblasti mají výzkumníci z CATRIN bohaté zkušenosti, v praxi ale materiály mohou narážet na různá omezení.

„Naším úkolem bude vyzkoušet možnosti grafenových derivátů pro úpravy elektrod. V minulosti jsme prokázali vysokou účinnost chemicky modifikovaného grafenu v mnoha systémech pro ukládání energie včetně superkondenzátorů, lithiových baterií, ale například i v moderních Li-S bateriích. Chceme ve spolupráci se zahraničními partnery nově kombinovat chemické a fyzikální přístupy pro zlepšení vlastností bateriových systémů. S pomocí řady unikátních instrumentálních technik dostupných na různých pracovištích budeme společně studovat děje na fázovém rozhraní mezi elektrodou a elektrolytem, jejichž pochopení je klíčové pro vývoj baterií nové generace,“ uvedl vědecký ředitel CATRIN-RCPTM Radek Zbořil.

Evropská komise odhaduje, že hodnota bateriového průmyslu může do roku 2025 dosáhnout 250 miliard eur. Do projektu s celkovou finanční podporou 358 800 eur, jenž potrvá do konce února 2028, se proto zapojí jak akademická pracoviště, tak soukromé společnosti. Kromě obou výše zmíněných univerzit se jedná o Technologický institut v Karlsruhe, Univerzitu v Terstu, Španělskou národní výzkumnou radu (CSIC) či společnost CemeCon Scandinavia A/S. Přidruženými partnery, kteří se budou také podílet na výzkumu a výměnách vědců, jsou rovněž Tianjin University, University of Warwick a Hong Kong University of Science and Technology.

Kategorie: Novinky z PřF a UP

Přírodovědecké fakulta hostila na osmdesát středoškolských učitelů zeměpisu i absolventů

Na aktuální geografická témata a praktické příklady online aplikací a GIS využitelných ve vzdělávání, subjektivní vnímání městského prostředí pomocí mobilní aplikace Cin City nebo spolupráci se základními a středními školy bylo zaměřeno Setkání učitelů zeměpisu a absolventů olomoucké učitelské geografie, které na přírodovědecké fakultě pořádala katedra geografie.

„Na setkání jezdím každý rok a předpokládám, že tomu bude i nadále. Je to příležitost, jak obohatit své znalosti a vědomosti i setkat se se svými spolužáky. Přednášky jsou zajímavé, ať už se týkají environmentální nebo socioekonomické geografie. Zajímavý a podnětný byl i Atlas olomoucké aglomerace, který se dá velmi dobře využít ve výuce,“ uvedl Jan Odehnal ze Základní školy Boženy Němcové v Zábřehu.

Sobotní akce, která se konala už pošesté, se zúčastnilo na osmdesát učitelů geografie z celé České republiky. Stejně jako v předcházejících ročnících připravila katedra geografie tři odborná témata a představila novinky aktivit pro vzájemnou spolupráci se středními a základními školami včetně každoročně pořádané Burzy nápadů.

„Jsem ráda, že si cestu do Olomouce najde každoročně téměř stovka absolventů učitelské geografie. Jsou to vždy příjemná a milá setkání. Někteří jezdí pravidelně, někteří přijeli letos poprvé. Potěšující je, že většina z nich působí jako učitelé geografie na středních i základních školách a dělají přesně to, na co jsme je připravili. Na léta strávená na Univerzitě Palackého vzpomínají rádi a s radostí se do Olomouce vrací,“ řekla hlavní organizátorka setkání Irena Smolová.

Výročním absolventům byly předány pamětní listy a drobné dárky. „Studium jsem ukončil před deseti lety a až v letošním roce se mi konečně podařilo sem přijet. Bylo to pro mě informativně zajímavé stejně jako setkání s kolegy,“ doplnil Michal Navrátil z Prahy.

Přírodovědecké fakulta hostila na osmdesát středoškolských učitelů zeměpisu i absolventů

Novinky: Univerzita - Aktuality PřF UP - Út, 26/03/2024 - 13:00

Na aktuální geografická témata a praktické příklady online aplikací a GIS využitelných ve vzdělávání, subjektivní vnímání městského prostředí pomocí mobilní aplikace Cin City nebo spolupráci se základními a středními školy bylo zaměřeno Setkání učitelů zeměpisu a absolventů olomoucké učitelské geografie, které na přírodovědecké fakultě pořádala katedra geografie.

„Na setkání jezdím každý rok a předpokládám, že tomu bude i nadále. Je to příležitost, jak obohatit své znalosti a vědomosti i setkat se se svými spolužáky. Přednášky jsou zajímavé, ať už se týkají environmentální nebo socioekonomické geografie. Zajímavý a podnětný byl i Atlas olomoucké aglomerace, který se dá velmi dobře využít ve výuce,“ uvedl Jan Odehnal ze Základní školy Boženy Němcové v Zábřehu.

Sobotní akce, která se konala už pošesté, se zúčastnilo na osmdesát učitelů geografie z celé České republiky. Stejně jako v předcházejících ročnících připravila katedra geografie tři odborná témata a představila novinky aktivit pro vzájemnou spolupráci se středními a základními školami včetně každoročně pořádané Burzy nápadů.

„Jsem ráda, že si cestu do Olomouce najde každoročně téměř stovka absolventů učitelské geografie. Jsou to vždy příjemná a milá setkání. Někteří jezdí pravidelně, někteří přijeli letos poprvé. Potěšující je, že většina z nich působí jako učitelé geografie na středních i základních školách a dělají přesně to, na co jsme je připravili. Na léta strávená na Univerzitě Palackého vzpomínají rádi a s radostí se do Olomouce vrací,“ řekla hlavní organizátorka setkání Irena Smolová.

Výročním absolventům byly předány pamětní listy a drobné dárky. „Studium jsem ukončil před deseti lety a až v letošním roce se mi konečně podařilo sem přijet. Bylo to pro mě informativně zajímavé stejně jako setkání s kolegy,“ doplnil Michal Navrátil z Prahy.

Kategorie: Novinky z PřF a UP

Arcibiskupství a univerzita chtějí rozvíjet dobré sousedské vztahy

Vzájemnou úctu, respekt, partnerskou spolupráci a dobré sousedské vztahy chtějí i nadále rozvíjet Univerzita Palackého a Arcibiskupství olomoucké. Shodli se na tom jejich nejvyšší představitelé – rektor Martin Procházka a nový olomoucký arcibiskup Josef Nuzík.

„Arcibiskupství a univerzita jsou tu společně už po staletí. Historie olomouckého vysokého učení nese výraznou stopu zdejších biskupů a arcibiskupů od samotného založení univerzity. Společně se podílíme na utváření našeho města i jeho okolí, vzájemně se ovlivňujeme a podporujeme. Pan arcibiskup je velkým kancléřem naší teologické fakulty. A podobných spojení bychom mezi univerzitou a arcibiskupstvím našli celou řadu. Přeji Jeho Excelenci Josefu Nuzíkovi hodně zdraví a sil pro výkon jeho náročného poslání na olomouckém arcibiskupském stolci,“ uvedl rektor Martin Procházka, který navštívil arcibiskupa společně s děkanem CMTF UP Vítem Huškem právě ve Svatém týdnu před Velikonocemi a před jeho slavnostní inaugurací.

Josef Nuzík bude uveden na arcibiskupský stolec 13. dubna během obřadu, který bude součástí mše v katedrále svatého Václava. Na uvedení v pořadí 15. arcibiskupa olomouckého a metropolity moravského do jeho úřadu se chystají tisíce věřících, sledovat jej bude i několik set hostů z Česka i zahraničí. Olomouc zažije podobnou událost po více než třiceti letech. „Zároveň bych rád za veškerou dosavadní spolupráci a podporu univerzity poděkoval Jeho Excelenci Janu Graubnerovi, který se před dvěma lety stal arcibiskupem pražským. Svůj úřad v Olomouci vykonával poctivě a s velkou noblesou,“ doplnil rektor UP Martin Procházka.

 

Arcibiskupství a univerzita chtějí rozvíjet dobré sousedské vztahy

Novinky: Univerzita - Aktuality PřF UP - Út, 26/03/2024 - 10:30

Vzájemnou úctu, respekt, partnerskou spolupráci a dobré sousedské vztahy chtějí i nadále rozvíjet Univerzita Palackého a Arcibiskupství olomoucké. Shodli se na tom jejich nejvyšší představitelé – rektor Martin Procházka a nový olomoucký arcibiskup Josef Nuzík.

„Arcibiskupství a univerzita jsou tu společně už po staletí. Historie olomouckého vysokého učení nese výraznou stopu zdejších biskupů a arcibiskupů od samotného založení univerzity. Společně se podílíme na utváření našeho města i jeho okolí, vzájemně se ovlivňujeme a podporujeme. Pan arcibiskup je velkým kancléřem naší teologické fakulty. A podobných spojení bychom mezi univerzitou a arcibiskupstvím našli celou řadu. Přeji Jeho Excelenci Josefu Nuzíkovi hodně zdraví a sil pro výkon jeho náročného poslání na olomouckém arcibiskupském stolci,“ uvedl rektor Martin Procházka, který navštívil arcibiskupa společně s děkanem CMTF UP Vítem Huškem právě ve Svatém týdnu před Velikonocemi a před jeho slavnostní inaugurací.

Josef Nuzík bude uveden na arcibiskupský stolec 13. dubna během obřadu, který bude součástí mše v katedrále svatého Václava. Na uvedení v pořadí 15. arcibiskupa olomouckého a metropolity moravského do jeho úřadu se chystají tisíce věřících, sledovat jej bude i několik set hostů z Česka i zahraničí. Olomouc zažije podobnou událost po více než třiceti letech. „Zároveň bych rád za veškerou dosavadní spolupráci a podporu univerzity poděkoval Jeho Excelenci Janu Graubnerovi, který se před dvěma lety stal arcibiskupem pražským. Svůj úřad v Olomouci vykonával poctivě a s velkou noblesou,“ doplnil rektor UP Martin Procházka.

 

Kategorie: Novinky z PřF a UP

Stránky